BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

fredag 15. august 2008

Mer info til Rural-guiden

Jeg lærer stadig nye ting i mitt nye liv på landet, så da føler jeg det er på tide med mer stoff til Rural guiden min:


Dyreliv
Det er det samme med mus som det er med nisser. Selv om du ikke ser de, betyr det ikke at de ikke er der.

Kattene mine beviser gang på gang at det er masse mus i området, fordi daglig finner jeg døde, små mus i hagen. Jeg vet at det er bra kattene tar de, men jeg synes jo det er trist likevel. Og ikke liker jeg helt tanken på at mine nydelige små pusenøster er lystmordere. Men jeg har faktisk anskaffet meg sånn søppelplukker stokk til å plukke opp de små muselikene med. Ganske handy - muselik opp-plukking made easy. Ingen skal "#"¤" si at jeg ikke tilpasser meg. Sånn ser plukkeren ut:


Verst er det når de fanger er mus når jeg er til stede. Da er det liv og røre i bungalowhagen kan du tro - jeg kan ikke dy meg og MÅ komme musen til unnsetning. Det er no way jeg kan sitte og se på et lite dyr bli terrorisert uten å gjøre noe. Da roper og hoier jeg og strever for å holde katten med mordinstinktene borte fra den lille musa. Ser vel ikke helt normalt ut der jeg hiver en småfurten katt over hver skulder og springer inn og smeller igjen døra etter meg før de rekker å gå ut igjen.

Så er det ut igjen da for å se til musa. Og da kommer enda et bonde-faktum som mange byfolk ikke vet. Mus kan spille død. Så det er lurt å ha et par hagehansker for å pirke forsiktig i de. De som ser ut til å være i fin form får frem googleren i meg. Min kunnskap om mus har stort sett kommet fra koselige juleprogram om musefamilier og animasjonen til ”Musevisa”. Og der lever jo musefamilier i alle generasjoner sammen – og da lurer jeg på om de faktisk gjør det i virkeligheten? Jeg mener.. om jeg ikke flytter musa kommer jo kattene bare til å ta den igjen. Og om jeg bærer den for langt bort.. klarer den da å finne veien hjem igjen.. dersom den har et hjem da. Og vil den komme bort fra bestemoren sin og søskenene sine og musemor og musefar? Og her forleden klarte jeg å redde en liten museunge fra kattens klør.. og da dukket det opp spørsmål som.. Hvor lenge bor musebarna hjemme hos mor før de klarer seg. … føltes helt fælt å la den lille krabaten gå alene rundt i skogen. Den kunne jo bli spist både av fugl, rev, orm .. og ikke minst kattene mine… hoff.. naturen er lumsk.

Ring en ornitolog
En dag overrumplet jeg katten min i å torturere en liten fugl. Katten ble atter en gang slengt over skulderen og bært inn. Fuglen så ok, vingene virket ikke skadet, men hadde sår under ene vingen. Jeg tenkte det var best at den fikk fred, så den ble plassert i et tomt kaninbur mens jeg gikk inn konfererte min venn, google. Da fant jeg ut at det faktisk finnes noe som heter fuglevakten. Der kan man ringe døgnet rundt og få råd om hva man skal gjøre om man finner en skadet fugl. Tjenesten kalles Fuglevakta. Nummeret er 901 22 901, og hit kan du ringe 24 timer i døgnet alle dager i året.
Min lille spurv gikk det desverre ikke bra med, men neste gang vet jeg hvem jeg kan kontakte for gode råd.


Hagestell
Ikke bli for emosjonelt knyttet til blomstrene dine.. for de varer ikke lenge!! Gang på gang nå har jeg frydet meg over diverse busker og planter som blomstrer. Har begynt å bli en skikkelig blomsterelsker. Men hva skjer? Blomstrene varer en uke eller to så er det borte!! Synes det er så synd. Spesielt trist syntes jeg det var med keiserkronene mine, for det er de kuleste blomstrene jeg har sett. De er i yndligsfargen min, oransje/aprikos og de har litt 70-talls look over seg. Nå har den siste blomstren falt av – CRAI! Her ser du bilde av sommerens siste keiserkrone - er den ikke kul? Synes nesten jeg hører Baccara synge "
Yes sir, i can boogie" når jeg ser på denne.



0 kommentarer: