BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

mandag 18. august 2008

Dreams of yesterday

En gang for lenge lenge siden da jeg var lita og far hadde mørkt hår, digre skinnskegg, spisse skoletter og en stor, mørkeblå Volvo som het Martin, forelsket jeg meg totalt i en sang. Sangen var på en Esso-Kassett som vi pleide å høre på i bilen - for vi hadde ikke annen kassettspiller.

Forøvrig var det pga denne kassetten at jeg først lærte meg betydningen av ironi. Mellom hver sang fortalte nemlig Olsen Banden vitser, og det var en vits der de holdt på å bryte seg inn i en banksafe og Kjell hadde tatt med seg en radio slik at de skulle ha musikk til arbeidet.. noen hørte de og varslet politiet og Egon sa til Kjell "Takk skal du haaaaa". Dette kunne jo ikke jeg forstå.. hvorfor sa han takk for at han gjorde det slik at de ble arrestert? Det var da pappa forklarte prinsippet om ironi :)

Men over til sangen - den heter Mississippi og ble sunget av Pussycat. Den lå på VG lista i 24 uker i 1976 - da var jeg fem år. Jeg likte denne sangen av mange grunner. Mest fordi den er veldig fin og melodiøs, men også fordi navnet Mississippi hørtes helt fantastisk ut. På den tiden var min verden svært liten og jeg hadde aldri vært utenfor Norges grenser. Det lengste jeg hadde reist var vel sånn ca til Dombås, men mens jeg satt i det sikkerhetsbelteløse baksetet og lyttet til Mississippi, drømte jeg meg langt bort og forestillte meg hvordan det såg ut der Mississippi elven rant. Tankene rant over av håpet om alt det fantastiske og spennende jeg skulle få oppleve når jeg bare ble større.

Mange år senere, da Martin var byttet ut med en Nissan pick-up og jeg var dronningen av kommentarer med ironisk snert, var jeg utvekslingsstudent i Iowa og fikk se Mississippi elven med egne øyne. Det var faktisk stort for meg å få se den etter alle de stundene da jeg satt i bilen og hørte på denne sangen og drømte meg bort. Endelig fikk jeg se den med egne øyne - Mississippi.

Jeg kommer aldri til å glemme denne sangen og den får fremdeles tankene mine til å vandre, men mens jeg som lita jente drømte om alt det fantastiske som skulle bli, drømmer jeg nå om det fine som var. Den tar meg rett tilbake til barndommen og i baksetet til Martin der jeg satt trygt (trodde jeg.. det fantes jo ikke sikkerhetsbelte bak den gangen) bak pappa og det er nesten som jeg kjenner lukten av brylkrem, Old Spice og rullings.

Nå som det er så inn med alt som er retro, fatter ikke jeg at ingen har tatt tak i denne sangen og gitt den ny giv. Så her er defor mitt spede forsøk på å gjenopplive den - HER kan dere selv nyte Mississippi med Pussycat


"And everytime when summer nights are falling,
I always will be calling,
Dreams of yesterday"

1 kommentarer:

Co-existence sa...

Wow, flashback! Vi hadde samme kassetten med Olsenbanden og Pussycat i bilen. Et fantastisk minne! Husker at den var blå med hvit skrift og at det ble vitset om avbalansering av dekk osv. Husker godt at Chicago's "If you leave me now" var på denne kassetten og jeg lurer på om ikke "I'm not in love" med 10CC var der også. Jeg er født i januar 1973. Jeg er ganske enig med deg angående "Mississippi". Den er en glemt liten perle som jeg er glad for å ha funnet igjen og jeg gleder meg til å spille den for min far en gang. Jeg forventer hakeslepp :D

Trond.