BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

mandag 11. august 2008

Kullosen er en usynlig morder

En litt alvorligere blogg denne gangen.

Det har skjedd noen ulykker denne sommeren som har preget meg mer en andre ulykker man hører om, og det fordi de fikk fatale utfall, fordi de virker så utrolig unødvendige og fordi jeg har fått en liten øyevekker. Men mest av alt fordi de virker så nære, dette kunne godt skjedd meg. Jeg trodde jeg var sikret i tilfelle brann, men jeg er det så langt i fra ikke.

Denne sommeren døde et ektepar i tillegg til at flere andre ble livstruende skadet da de satt i en turbuss på en rockefestival i Kvinesdal. Dødsårsak: Kullosforgifting. For et par uker siden skjedde det en ulykke i et hus i Engesetdalen i Skodje. En mor og hennes lille barn døde - begge av kullosforgifting.

Moren var like gammel som meg og huset deres ligger bare få kilometer fra der jeg bor, så det får en virkelig til å tenke. Far var utenfor og malte veggen, mens mor var inne med barna. Og de bodde i en kjelleretasje så det skulle være enkelt å komme seg ut ved en evakuering. Ingen grunn til å tro at en brann skulle få så fatalt utfall.

Kullosen er en usynlig morder
Jeg er ingen ekspert på området, men det er ikke ulogisk å tenke at det oppstår kullos ved alle typer branner. Dermed kan man anta at de fleste som omkommer i brann dør av kullosforgiftning. Dermed er det sjokkerende å finne ut at vanlige røykvarslere ikke detekterer kullos.
Dermed er du langt i fra trygg selv om du har røykvarsler. Å ha en varsler som detekterer kullos kan redde livet ditt.

Puster man inn kullos vil kroppen ta opp kullos 300 ganger lettere enn oksygenet i lufta. Kun en prosent innblanding av kullos i innåndingslufta vil være dødelig etter 2-3 åndedrag. Kullos er en smakløs og luktfri gass som er en del av innholdet i røyken. I tillegg til å være en «giftig» gass er også kullos en brennbar gass som ofte fører til at røyken antenner. Dette fører igjen til overtenning, det vil si at alle brennbare overflater i rommet tenner.

Så med andre ord - før røykvarsleren slår alarm kan kroppen din være svekket av kullosen - kanskje så svekket at du ikke klarer å redde deg ut.

Jeg er sjokkert over at det ikke er påbudt med kullos-varslere (CO-Varsler) i tillegg til røykvarslere. Logisk sett vil jo kullosen oppstå før røyken. Det burde være en selvfølge at alle hjem har kullos varslere.

Jeg anbefaler alle å investere i en CO-Varsler - I DAG!!! Har googlet litt og sett en som koster rundt 500 kroner - og det er ikke mye for noe som kan redde liv.

0 kommentarer: