BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

tirsdag 11. november 2008

Alle pelsdyrsfarmer bør forbys!

Det er rart hvor ignorant et rimelig oppegående menneske kan være. Jeg har aldri vært på en pelsdyr farm, og det er år og dag siden jeg har kjørt forbi en. Jeg synes å huske det fantes en på Skodje når jeg var lita, men inne i mitt hode eksiterer de liksom ikke lenger.

Til tross for min forkjærlighet for dyr, har jeg ikke satt meg videre godt inn i pelsdyrsnæringen. Men nå ramlet jeg altså over filmen "Pelsbransjens løgner" og jeg er sjokkert.

Etter min mening bør det ikke være lov for noen form for pelsdyrs oppdrett. Dyrene sitter i alt for små bur hele livet sitt og skader potene sine på nettingen som de må gå på hele tiden. De stues for tett sammen slik at de ender opp med å skade hverandre. Bildene i filmen viser at syke og skadede dyr ikke alltid blir tatt hånd om. Hele konseptet gjør meg kvalm. Tanken på at så mange dyr lider bare for at vi skal få smykke oss med pels er absurd. Hele næringen burde legges ned - for godt. At dette er lov i Norge i 2008 er forkastelig.

Hos oss er det Mattilsynet som skal sørge for at dyrs rettigheter rundt omkring er ivaretatt. De har jo ikke ressurser til å gjøre dette ordentlig. Hvorfor har vi ikke en egen instans for dette?!

Det er organisasjonen "Nettverk for dyrs frihet" som har laget denne filmen. Dere kan lese mer om arbeidet deres på www.forbypels.no

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men hjelper det?

Hovedproblemet er jo at moteindustrien etterspør varen. Så lenge etterspørselen finnes, er det alltid noen som produsere.

I dette tilfellet vil sannsynlig vis kinesiske operatører ta over, og jeg tror at reven vil ha det mye verre der - ettersom de fleste reguleringer er ikke-eksisterende. Om reven har det vondt her eller der blir jo saken.

Den beste måten å få bort oppdrett på, er å slutte å etterspørre produktet - for det er ingen tvil om at dette er noe svineri.

Elin sa...

Ja, ingen tvil om at det er den rette enden å starte på for å få bukt med dette problemet.

I disse HMS tider burde også dette taes med i betraktningen.