BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

lørdag 18. oktober 2008

Enda et lite innslag til Rural Guiden

SETNINGER JEG ALDRI TRODDE JEG SKULLE FÅ HØRE
Her en dag bestemte jeg meg utrolig nok for å hugge opp noen treskiver som er for lange for ovnen min. Da jeg flytta inn stod det igjen litt redskaper og verktøy og jeg husket at jeg hadde sett ei øks her et sted, men kunne ikke finne den. Pappa hadde akkurat vært her så jeg tenkte han kunne vite hvor den var. Jeg ringte hjem og fikk mamma på tråden. Jeg la fram problemet og hørte henne rope til pappa ; "Harald, kar e øksa na Elin?" Da brast Elin ut i latter.. jeg lo så jeg knapt klarte å puste.. det var nemlig en setning jeg ALDRI trodde jeg skulle få høre. Kun på landet ... kun på landet.

VEDHENTING
Livet på landet har nå lært meg at det kan være en ide å hente ved FØR mørkets frembrudd. For når det er mørkt her i skogkanten, ja da er det jammen meg mørkt! Mang en kveld har jeg stått der i mørket og famlet meg frem til vedskivene og grøsset ved tanken på at jeg kanskje står og klår på edderkopper. Trøsten min da er at i Australia.. der kan man jo faktisk av insektene. Og i tropiske strøk der det liksom skal være så flott å bo finnes det jo insekter over alt. Og når jeg kjenner at jeg tar på noe mykt ja da bestemmer jeg meg faktisk for å ikke bry meg! Må jo bare det.. ellers blir det aldri noe fyring her på bruket :)

FYRING
Så over til neste fase av dette med ved. Si meg; når man fyrer i peisen - er det da meningen man skal fokusere på det resten av kvelden? Jeg mener.. for å ha jevn temperatur må man jo drive og hive på ved med jevne mellomrom hele kvelden! Jeg har begynt å bruke alarm for å minne meg på det... for er litt lei av at enten blir så varmt at jeg må åpne alle vinduer og dører eller at det slukner for meg slik at jeg må bruke nye 40 minutter på å fyre opp igjen ^^ Gode tips om fyring hadde kommet godt med.

1 kommentarer:

Elin sa...

Ok - etter at jeg skrev denne bloggen, las jeg følgende artikkel og kjente jeg fikk litt noia:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/16/550537.html