BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

torsdag 18. september 2008

Enda et bidrag til min Rural-guide

September er visst fluetid
I dag ble jeg kritisert for å ha luftet ut litt for mye og snakket til som om det var en selvfølge at jeg burde vite at akkurat på denne tiden av året er det masse fluer. Ja, jeg er skyldig... det er jeg som er lufteren.. med det resultat at det flyr en del SVÆRT irriterede fluer rundt her og de har visst ikke noe lyst ut igjen selv om jeg prøver å lure de ut vinduet. De snur så snart de kjenner den kjøligere lufta.

Men altså - seriøst - jeg NEKTER å la meg påvirke av at alle andre på jobben visste at det var mye fluer for tiden. Jeg opererer på en "need-to-know-basis". Jeg lærer meg det jeg trenger å vite, har jeg ikke bruk for informasjonen trenger jeg heller ikke å lære det. Og ærlig talt, at det er masse fluer nå - det ante jeg ikke. Men nå vet jeg det... og klarer vel sikkert heller aldri å glemme det.. og er dermed et steg nærmere til å bli fullintegrert i bygdetilværelsen. Neste gang du ser meg går jeg vel rundt i kjeledress fra FK og tygger på et strå. Pokker ta altså...

Smale landeveger
Noen av vegene her på landet er ganske smale og de siste 15 årene - når jeg har vært hjemom på besøk og kjørt langs en av disse veiene har jeg følt meg litt dum fordi jeg har vært så innmari forsiktig når det har kommet bil i møte. Jeg slaaaakker ned og svinger nesten ut i grøfta.. men som regel holder den andre bilen fortsatt 80 og lar seg ikke skremme av møtende biler. Jeg har tenkt at det må lyse på lang lei at jeg er "turist" siden jeg kløner og slakker slik ned..de har vel tenkt at "Harr harr.. der he me ei bytaus ja". Så derfor, som en del av min integrasjonsprosess, tenkte jeg at jeg skulle være like kul som alle andre "locals" som ikke slakker ned til sneglefart når det kommer bil i møte. Anledningen bød seg fort, det kom en kar i en stasjonsvogn mot meg. Jeg kjørte på og følte meg skikkelig modig og nesten litt rampete - og hva skjer? "SPLÆTT", sier det.. og der henger sidespeilet mitt og dingler! Jeg og den andre sjåføren fikk heldigvis satt det på plass og ingen skade var skjedd. Men leksa er lært; veger som SER smale ut ER faktisk også smale!

Det bor ikke ulver her - det bare høres sånn ut
I dag tidlig ble tannpussen foretatt i hagen. Det har seg nemlig slik at da jeg sto på badet og tok på tannkremen i dag tidlig hørte jeg noen rare lyder. Jeg gikk ut i hagen for å høre etter. Det bor tydeligvis noen som driver med hundekjøring eller lignende i nærheten. For jeg hørte masse hunde uling fra skogen et sted. Men det var en sånn herlig lyd som man bare hører på film... de må ha ganske mange hunder for det var tydeligvis en stor flokk.. og det var vel morgenmating eller noe som foregikk for det var go' lyder. men det skapte skikkelig trolsk stemning... jeg ble i så fall trollbundet.. og det hele utviklet seg til å bli komisk da sauene på et beite like ved tok til å mekre som besatt.. det var vel morgenmating der også, tenker jeg. Så da stod jeg da der.. i hagen min.. og pusset tennene .. klokka syv om morgenen og gliste fra øre til øre mens jeg hørte på blandakor i form av ulvehyl og mekring. FANTASTISK! Seriøst - det var en fin opplevelse. Kanskje var det den lokale versjonen av "Mom is home" jeg hørte?

0 kommentarer: