BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

torsdag 11. september 2008

9/11 - syv år i dag.

I dag er det nøyaktig syv år siden terror angrepene den 11. September 2001. Jeg kommer aldri til å glemme denne dagen. Nesten 3000 menn, kvinner og barn døde som direkte følge av angrepet - og mange fler har dødd i aksjonene som fulgte. Angrepene denne dagen var den direkte årsaken til at Afghanistan ble angrepet i oktober 2001 og også den utløsende faktor for Irak krigen.

Siden den dagen har USA brukt dette angrepet som våpen og skjold for å få mer politisk makt. Jeg husker at jeg reagerte kraftig på at Bush midt i all elendigheten sto frem på TV og lovet hevn. Hva er det slags eksempel å følge? Hevn? Når ble det en offisiell del av internasjonal politikk? Utrykket "vold avler vold" har en urokkelig sannhet i seg. Ingen kan overbevise meg om noe annet og er jeg derfor mot dødstraff og all form for krig.


Det sies at historie er viktig fordi vi kan lære den og på den måten unngå å gjenta feilene som har blitt begått. Men det synes at det eneste man lærer fra historien er at de fleste ikke er smarte nok til å ta lærdom av historiens feilgrep og at historien derfor desverre har en tendens til å gjenta seg selv. Selv om all verdens elendighet er godt dokumentert, er vi er fortsatt bare mennesker og har de samme, medfødte reaksjonsmønstrene som før.

For å være helt ærlig vet jeg derfor ikke helt hvorfor vi skal minnes denne dagen siden vi likevel ikke lærer av historien, men det føles likevel riktig å minnes den. Jeg tror den viktigste lærdommen vi vanlige mennesker kan få ut av denne kjedereaksjonen av voldelige aksjoner er å gjøre vårt for at politikere/organisasjoner som tyr til vold og krig aldri får fotfeste.

Bare mine 2 cents som de sier "over there".

0 kommentarer: