BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

tirsdag 26. mai 2009

Mine 2 cents om vold mot kvinner

Tidligere denne måneden skrev Dagbladet at siden år 2000 har 81 kvinner blitt drept av sin tidligere partner. Og denne uken fikk vi nesten vårt 82. offer. Men heldigvis overlevde kvinnen denne gangen.

Jeg skulle likt å se noen statistikker som viser en oversikt over ting folk kan være redde for å gjøre, men som faktisk er mindre farlig å gjøre enn å leve med sin partner.

For eksempel: Etter 9/11 var det mange som ble engstelige for å fly. Jeg bodde i Spania på den tiden og det påfølgende året var det "Kvinnens år" i Spania. Der gikk den en kampanje på radio som gjorde inntrykk - kampanjen fortalte at det er farligere å leve med sin partner enn å fly.

Jeg er ikke mannevond - jeg har heldigvis klart å holde meg unna voldelige menn, men tallenes tale er klar:

  • Hvert år blir mellom 8000 og 9000 kvinner voldtatt i Norge.
  • I 2002 ble 681 voldtekter anmeldt til politiet. Samme år fikk kun 52 overgripere en straffereaksjon.
  • I 2002 tok 43 104 personer kontakt med landets krisesentre.
  • Hvert år må 2 500 kvinner overnatte på et av landets krisesentre på grunn av mishandling.
  • På grunn av menns vold er over 1000 kvinner i Norge på flukt. Mange av dem bor på hemmelig adresse og får navnet og personopplysningene sine slettet fra offentlige registre.
  • Over halvparten av kvinnene som bor på krisesentrene har utviklet angst og depresjoner.

(Kilde: Vold i parforhold - ulike perspektiver, NIBR-rapport 2005:3. Denne rapporten kan du selv lese her.)

I tillegg til disse deprimerende tallene kommer all vold som utøves av menn utenfor parforhold.

Det snakkes mye om vold blant innvandrere etc , men jeg synes man skal se det store bildet i stedet. Skal vi snakke om en gruppe som utøver mest vold er det gruppen "menn" vi bør snakke om. Det er menn som står for det aller meste av jævelskapen som foregår her i verden og kanskje det er på tide å virkelig ta dette på alvor og trappe opp forebyggende arbeid. Allerede som småbarn er jenter og gutter ulike hva vold angår og etter min mening burde forebyggingen starte allerede på barneskolen.

Her er en deprimerende kollasj av noen av de 81 kvinnene som har blitt drept av forsmådde og forskrudde partnere siden år 2000. Mer om kvinnedrapene kan du lese HER.

4 kommentarer:

Caroline sa...

For ikke å snakke om psykisk vold, som faktisk kan være ganske så ille det også. Det er mange som glemmer hva vonde ord kan føre til! (snakker da av egen erfaring)

Elisabeth F sa...

Jeg er så ufattelig enig!! Ingenting provoserer meg mer. Det er til å bli lesbisk av.

Forresten så ligger det en utfordring til deg i bloggen min. Klem :-)

Anonym sa...

Hei,

Av roughly 2 284 000 menn, er det med andre ord 81 stykker som hjelper meg og 2 283 918 andre med å bli satt i den behagelige båsen "Voldsutøvere". Dette er selvsagt veldig forfriskende.

Noen av oss er både glad i kvinnen, og glad i å være menn.

På vegne av da de resterende 2 283 919 ber jeg om en hyggelig artikkel om oss, bare for å balansere litt, lissom.

Elin sa...

Til "anonym":
Var det et forsøk på å bagatellisere problemstillingen?

Det finnes mye mer enn 81 voldsmenn i Norge..det faktum at hvert år blir mellom 8000 - 9000 kvinner voldtatt her i landet er skremmende tall.

Det står ingenting i bloggen om at alle menn er voldsutøvere - det skulle ikke være nødvendig for meg å påpeke.

Hvorfor skal jeg samtidig sette meg ned og skrive solskinnshistorier om menn i denne artikkelen? Det blir som å legge ut om hvor deilig det er å svømme når man egentlig skriver om drukningsulykker.