BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

tirsdag 2. desember 2008

For Rural guiden: Landlige ord og utrykk

Jeg har jo vokst opp på landet så mange utrykk kunne jeg jo allerede da, men det er rart med det.. når du ikke har hørt et uttrykk på mange år.. og plutselig hører de igjen i en helt annen setting blir de ekstra morsomme.

Rautgale
Som for eksempel navnet på bloggen min "Rautgale". Det var det svogeren min som sa en gang han var på besøk hos meg i København. Jeg hadde glemt hele utrykket og det var herlig å bli minnet på det igjen. Synes det er et fantastisk uttrykk..
Raute gale .. eller rautgale.. jeg antar at det kommer av å raute.. noe som kua gjør hehe.. Jeg tror det er et veldig lokalt uttrykk. Om man google det er det kun bloggen min og et innlegg om Aafk fotballklubb som kommer opp.

Høppglad
På Skodje finnes det et senter for utviklingshemmede og tilbakestående hvor de jobber - lager lys og vever tepper og sånn - for en symbolsk lønn. For noen år siden kom dette senteret i medienes søkelys fordi kommunen hadde bestemt at de vil slutte å gi de lønn for å kutte kostnader. Men pga medienes press måtte kommunestyret bare ombestemme seg igjen. Da ble ei av disse brukerne intervjuet og spurt om hvordan hun følte seg nå når de likevel får lønn - hvorpå hun sa "Ej e so høppglad!" Jeg satt i Oslo og såg på og måtte le så tårene sprutet. For et uttrykk.. HØPPGLAD - og det ble uttalt med en slik entusiasme at det levnet ingen tvil om hvor glad hun var. Jeg har aldri hørt dette utrykket hverken før eller siden. Noen andre som har hørt det? Høpp - kommer av å hoppe.. så hun var "hoppendes glad". Synes vi bør prøve å veve dette herlige ordet inn i vokabularet vårt :)

Resihål
Aner ikke om det er slik det skrives, men.... dette utrykket lærte jeg meg når jeg bodde i Madrid. Jeg ble kjent med ei jente fra Hakkalestranda og ei fra Stordalen og jeg satt hjemme hos de en kveld og pratet. Plutselig sier den ene noe som den andre tydelig forstår, men som er helt uforståelig for meg. Resi-kaaa-for-nåkke? spør jeg. Res i hål.. sier de.. og det beskriver vist følelsen når det går kaldt nedover ryggen på en.. "Å guuuud, ej fær res i hål!!.
Hva utrykket kommer av må dere nesten hjelpe meg med.

0 kommentarer: