BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

mandag 11. januar 2010

Mer ruralguide - om ulykkelige biler og vedfyringsproblematikk

Da har det gått en stund siden sist jeg kom med inlegg til min Rural-guide.

Den siste uka!! har jeg gjort meg en del erfaringer som er verd å dele med andre som behøver litt opplæring i livet på landet.

Vedovn
Det er ikke lurt å stappe vedovnen så full at du nesten ikke får igjen døra. Ei heller bør man presse døren igjen så glasset sprekker. Det har nemlig jeg klart å gjøre og det slikt glass er jammen ikke billig heller.. opp i tusen kroner koster et sånnt, pittelite glass.

Om lim og ild
Om man har vært så dum at man har klart å ødelegge glasset i døra til vedovnen, bør man ikke la sin svoger overtale en til å bruke epoxy-lim - eller noen annen - til å lime på glasset igjen. Jeg hadde jo mine tvil, men min ellers så praktisk anlagte svoger påstod skråsikkert at dette var helt trygt. Blåøyd og naiv fulgte jeg hans råd og da jeg senere prøvde å fyre i vedovnen måtte jeg panikkslagen åpne alle vinduer og dører og kaste diverse furtne pusekatter ut på terassen for å sikre meg at de ikke ble gassforgiftet. Nå kan jeg kun fyre med vid åpen dør for at lumske gasser fra limen ikke skal spre seg i bungalowen.

Bilhold
Om man bor i en dal der det ofte er litt kjøligere på vinteren og dermed også en del snø - bør man ikke komme borti knappen til vindusviskerene på bilen når det ligger et tykt lag med snø på bilruta. Da kan motoren til vindusviskerene lett ryke, skjønner dere. Og det koster 18jævlaføkkingshundre å fikse!!

Om man har ødelagt motoren til vindusviskerene på bilen er det ikke enkelt å kjøre i snøvær - selv om det ikke ikke snør veldig mye.

Det ser innmari idiotisk ut å kjøre bil med åpent vindu menst man koster frontruten manuelt med en forfrossen hånd.

Om man bor i en dal der det ofte er litt kjøligere på vinteren og dermed også en del snø - bør man ikke rygge over isklumper i veien. Da er det så lett for at eksospotten ramler av, skjønner dere. Og det koster 14jævlaføkkingshundre å fikse.

Om man har vært så dum å rygge over en isklump og eksospotten ramler av, kan man fremdeles kjøre bilen, men det bråker en del. Men man må være var for hva slags bråk det er man faktisk hører - det kan jo være andre ting også som bråker - SOM FOR EKSEMPEL AT VENTSTRE BAKDEKK ER PUNKTERT OG BARE ER EN FILLE AV ET DEKK IGJEN. Man merker som regel at det ikke bare er frieksosen som bråker når man kommer i en 80 sone. Da rister det litt også når man kjører, skjønner dere, dersom man kjører på felgen. Og det koster 8jævlaføkkingshundre å fikse.

Som sagt, dette er erfaringer jeg har hatt denne uka. Mandag fikset jeg vindusviskerene, Torsdag falt eksospotta av og Fredag punkterte jeg.

For å si det sånn - Skoda Feliciaen min har IKKE vært spesielt feliz i det siste..

Hæppi nju jer

0 kommentarer: